قرار است از ساعت 20 روز شنبه 26 بهمنماه فروش اینترنتی بلیتهای نوروزی قطار آغاز شود، البته پیش از این، زمان آغاز فروش این بلیتها ساعت 24 روز 26 بهمن اعلام شده بود که در راستای رفاه حال مسافران و افزایش زمان خرید، این زمان به ساعت 20 روز شنبه 26 بهمن تغییر یافت.
آغاز پیشفروش اینترنتی بلیت قطارهای نوروزی از 26 بهمن
پیشفروش اینترنتی بلیت قطارهای مسافری نوروزی از ساعت 20 روز شنبه مورخ 26 بهمن آغاز میشود.
پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای مسافری نوروزی حدفاصل تاریخ 25 اسفند 1392 تا 15 فروردین 1393، از ساعت 20 روز شنبه 26 بهمنماه آغاز میشود.
متقاضیان میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی http://ticket.rai.ir نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.
برنامه زمانبندی فروش اینترنتی بلیت قطارهای نوروزی در محورهای مختلف به شرح زیر است:
- ساعت 20 روز شنبه 26 بهمنماه پیشفروش اینترنتی بلیت قطارهای محورهای شمال، آذربایجان، شمالغرب و قطارهای کمربندی منتهی به مشهد آغاز میشود.
- ساعت 20 روز یکشنبه 27 بهمنماه پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای محورهای جنوب، جنوب شرق، شرق، اصفهان، هرمزگان و قطارهای منتهی به کمربندی مشهد آغاز میشود.
- ساعت 20 روز دوشنبه 28 بهمن 1392، پیش فروش اینترنتی بلیت قطارهای محورهای خراسان شامل قطارهای تهران - مشهد، نیشابور ،طبس و خواف آغاز میشود.
کاربران برای خرید اینترنتی بلیت قطار، ابتدا وارد سایت اینترنتی سامانه یکپارچه فروش بلیت قطار به نشانی http://ticket.rai.ir شده یا از طریق لینک «فروش اینترنتی بلیت» در سایت «شرکت حمل و نقل ریلی رجاء» به نشانی www.raja.ir و یا به طور مستقیم با نشانی http://ticket.raja.ir وارد صفحه مذکور میشوند.
رونمایی از 3 فروند هواپیمای آنتونف برای پرواز در مناطق محروم
بخش حمل و نقل هوایی نیز در این هفته خبر خوبی برای مسافران داشت.
مراسم رونمایی از سه فروند هواپیمای جدید که به تازگی وارد ناوگان هوایی کشور شده بود، در این هفته با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد.
در این مراسم علیرضا جهانگیریان با اشاره به ورود 6 فروند هواپیمای جدید به کشور در 2 ماه اخیر، بیان کرد: سه فروند از این هواپیماها به منظور برقراری پرواز در مناطق محروم توسط یکی از شرکتهای هواپیمایی خصوصی به ناوگان هوایی کشور ملحق شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: هواپیماهای مذکور از نوع آنتونف و دارای 40 تا 50 صندلی است و با برخورداری از برد کوتاه، برای پرواز در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مورد استفاده قرار میگیرد.
ارتقای ایمنی در گرو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما/ کنترل بازار در محیط رقابتی
این روزها بحث متنوعسازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما داغ است و اغلب مسئولان دولتی و ایرلاینها هر کدام به نوعی بر الزام اجرای این قانون در راستای رشد کیفیت خدمات و کاهش صندلی ناوگان شرکتهای هواپیمایی، تأکید دارند.
در این راستا یکی از کارشناس حمل و نقل هوایی میگوید: دولت باید نرخهای تکلیفی بلیت هواپیما را حذف و قیمتها را آزاد کند، قطعاً با آزادسازی نرخها و در شرایط رقابتی، مسافر با رشد کیفیت خدمات و ارتقای ایمنی پرواز مواجه است.
علی عابدزاده بر اهداف برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخها اشاره کرد و اظهار داشت: طبق قانون برنامه، باید نرخ بلیت از سال سوم برنامه پنجم آزاد میشد.
وی با تاکید بر اینکه باید در ساختارها و زیرساختهای صنعت ،تحول همسو با رشد انجام شود، گفت: صنعت حمل و نقل هوایی تولیدکننده تکنولوژی است و با زمان رشد میکند.
* آزادسازی نرخهای بلیت تنها راه نجات حمل و نقل هوایی است
بنا به گفته عابدزاده تنها راه نجات صنعت حمل و نقل هوایی این است که برخی از مقررات موجود اصلاح شود و مقرراتی در صنعت به کار گرفته شود که در جامعه جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مقررات فعلی، تکلیفی بودن نرخ بلیت هواپیما است، اضافه کرد: باید مثل اغلب کشورهای دنیا آزادسازی نرخهای بلیت هواپیما را عملیاتی کنیم.
عابدزاده افزود: قطعاً برای توسعه کشور و رشد حمل و نقل، هیچ راهحلی جز آزادسازی نرخها و ایجاد محیط رقابتی وجود ندارد.
این کارشناس حمل و نقل هوایی بیان کرد: در حال حاضر مسیرهای پروازی زیادی داریم که هیچ ایرلاینی در آن مسیرها پرواز نمیکند زیرا نرخها تکلیفی است، در حالی که اگر دولت اعلام کند که نرخ در این مسیرها آزاد میشود، ایرلاینها برای پرواز در آن مسیر استقبال میکنند.
بودجه نگهداری راهها در ایران یکششم رقم جهانی/ رشد هوشمندسازی جادهها در سال 93
در این هفته که مصادف با ایامالله دهه فجر و روز 22 بهمن، پیروزی انقلاب اسلامی بود، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، به همین مناسبت، نشست خبری برگزار کرده و درباره فعالیتهای این اداره کل و پروژههای افتتاح شده در این ایام، اطلاعرسانی کرد.
فریبرز واحدی در این نشست خبری با بیان اینکه هوشمندسازی جادهها در سال 93 ارتقا مییابد، گفت: طبق استاندارد جهانی 2 تا 6 درصد ارزش راهها بابت نگهداری آنها هزینه میشود، اما در ایران این رقم با بودجه محدود، حدود یک درصد است.
* اجرای راهداری در طرح نوروزی از 25 اسفند 92 تا 20 فروردین 93
فریبرز واحدی یادآور شد: در طرح نوروزی، امکانات و تجهیزات آماده است تا از 25 اسفند 92 الی 20 فروردین 93 در خدمت مسافران نوروزی باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه راهداران هماکنون در جادهها مستقر هستند اضافه کرد: در قالب طرح راهداری زمستانی تا 25 اسفند عملیات راهداری انجام میشود و پس از آن طرح نوروزی آغاز خواهد شد.
* هوشمندسازی بهتر جادهها از سال 93 با افزایش بودجه
واحدی با اشاره به اینکه هوشمندسازی جادههای استان تهران در سال آینده توسعه خواهد یافت، گفت: سامانه هواشناسی و اطلاعرسانی هوشمند در این مرکز در حال توسعه است و از سال 93 هوشمندسازی سرعت میگیرد.
وی بیان کرد: شعار این ادارهکل در بخش راهداری، «راهداری پاسخگو، مدرن، متکی بر خرد جمعی و در حداقل زمان پاسخگویی به کاربران جادهای» است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه 2 تا 6 درصد ارزش راهها بابت نگهداری آنها هزینه میشود، گفت: در ایران این رقم باید حدود 4 درصد باشد در حالی که با بودجه محدود، حدود یک درصد است.
تأثیر منفی رشد نرخ قیر بر توسعه راهها/ 30 درصد اعتبارات بابت قیر مصرف میشود
موضوع افزایش بیرویه قیمت قیر از سال گذشته تاکنون، مشکلی بزرگ برای جادهسازی کشور شده است، قیمت هر تن قیر حدود یکمیلیون و 400 هزار تومان است که این نرخ بالا، جادهسازی (بهخصوص راه اصلی و بزرگراه) را در سال آینده با چالش مواجه میکند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در اینباره میگوید: افزایش قیمت قیر موجب کاهش توسعه راهها میشود، با توجه به افزایش هزینه توسعه زیرساختهای حملونقل و کاهش اعتبارات این بخش، ساخت جاده در آینده با چالش جدی مواجه خواهد شد که لازم است در اینباره قیر با نرخ مناسب و یارانهای به این معاونت ارائه شود.
بنا به گفته علی نورزاد افزایش قیمت قیر، یکی از مهمترین دلایل افزایش هزینه در ساخت پروژهها است؛ این افزایش نرخ قیر، موجب شده تا در 4 سال گذشته 35 تا 40 درصد اعتبارات تخصیصی وزارت راه در احداث راهها صرف خرید قیر شود.
نورزاد اضافه کرد: در حال حاضر در کنار افزایش هزینه ساخت انواع راهها، به دلیل بالا رفتن قیمت مصالح بهخصوص قیر، شاهد کاهش اعتبارات سالانه در این حوزه نیز هستیم که این امر در نهایت به کاهش نرخ رشد ارزش افزوده حمل و نقل در اقتصاد کلان و عدم توازن در توسعه کشور می انجامد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با احتساب قیمت روز، سالانه باید 600 میلیارد تومان بابت خرید قیر پرداخت شود که این رقم 30 درصد از تخصیصیهای شرکت ساخت و توسعه را شامل میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به 150 تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه 300 تن و هر کیلومتر آزادراه 400 تن قیر لازم داریم که حداقل برای توسعه انواع راهها در سال 93 نزدیک به 400 هزار تن قیر لازم است.
نورزاد با اشاره به نقدینگی پایین پیمانکاران، اظهار داشت: به طور قطع افزایش قیمت قیر و قطع یارانه آن، بر ساخت جادهها و بهسازی آنها تاثیرگذار است بنابراین امیدواریم که مشکل تأمین قیر به زودی برطرف شود تا با قیمت مناسب تر و ارزانتری به دست پیمانکاران برسد.
غبارگرفتگی ظرفیتهای بندر اقیانوسی چابهار/ سودجویی کلان بنادر عربی
به گزارش فارس توسعه بندر چابهار با بهترین موقعیت استراتژیک به عنوان تنها بندر متصل به اقیانوس در خلیج فارس، در حالی به کندی پیش میرود و ظرفیتهای آن بلااستفاده مانده است که کشورهای عرب انتهای خلیج فارس از این کمکاری ما نهایت بهره را برده و بنادر خود را برای جذب کشتیها آماده کردهاند.
بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، از بنادر مهم جنوب کشور بوده که در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است؛ این بندر به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
بر اساس پیشبینی محققان سازمان ملل در زمینه حمل و نقل بینالمللی، حدود نیمی از حمل و نقل جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا انجام میشود، از مجموع سه کریدور حمل و نقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای این امر پیشبینی کردهاند، دو کریدور از ایران میگذرد و چابهار نقطه عبور جنوبیترین کریدور شرقی–غربی جهان خواهد بود؛ این کریدور از «دروازه ابریشم» در چین آغاز میشود و به سرزمین آسیای جنوب شرقی میپیوندد و پس از طی این مسیر وارد هندوستان شده و با پوشش مهمترین شهرهای این ناحیه مانند کلکته، ناکپور، جایپور، حصیرآباد، کراچی و بن قاسم به چابهار میرسد.
بندر چابهار به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه موقعیت مناسبی برای ترانزیت کالا دارد و در آینده نزدیک با تکمیل عملیات اتصال این بندر به شبکه ریلی، اهمیت ویژهای در ترانزیت کالا خواهد یافت؛ این بندر یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد، در ضمن این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و تأثیرات مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیپ خواهد داشت.